آشنایی با موتور برق بنزینی

آشنایی با موتور برق بنزینی


در موتور های برقی بنزینی، سیستم سوخت بر اساس بنزین طراحی شده است.

موتور برق بنزینی

موتور برق بنزینی یکی از انواع مولد های الکتریکی است. مولد های الکتریکی، انرژی حاصل از سوخت بنزین یا گازوئیل را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کنند. موتور های برق بر اساس سوخت مصرفی به سه گروه اصلی موتور های برق بنزینی، گاز سوز، گازوئیلی و دیزلی تقسیم می شوند. پر کاربرد ترین نوع موتور های برقی، موتور های بنزینی می باشند که برای کارکرد های طولانی مناسب بوده و سوخت آنان به راحتی در دسترس است. حمل و نقل این موتور ها نیز به راحتی انجام می پذیرد. موتور های برقی بنزینی که رواج بیشتری میان کاربران دارند، ژنراتورهایی در ابعاد کوچکندکه برای راحتی کاربر در ابعاد کوچک تولید شده اند. این موتورها کاربرد های متعدد نیمه صنعتی و خانگی دارند و تولید کنندگان مختلف موتور هایی با توان های متنوع در محدوده 800 وات تا 10 کیلو وات تولید می نمایند. موتور های برق بنزینی در فروشگاه ها، داروخانه ها، ویلاها، باغ ها، پمپ ها و ... کاربرد دارند.

سیستم روشن و خاموش شدن موتور برق بنزینی می تواند استارتی، هندلی یا ترکیبی از هر دو باشد. مشخصا موتورهای بنزینی استارتی که با دکمه روشن و خاموش می شوند و مشابه موتورهای هندلی نیازی به هندل زدن و دور گرفتن موتور ندارند، کاربر پسند تر بوده و راحت تر مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم استارت موتور برق می تواند تک فاز یا سه فاز باشد که بر اساس کاربرد مورد نیاز و نوع دستگاه متفاوت است اما اغلب برای نوع تک فاز، جابجایی آسان تر یک مزیت محسوب می شود.



موتورهای بنزینی هنگام کار دی اکسید کربن تولید می نمایند، بنابراین استفاده از این موتور در فضای باز منطقی است. همچنین به دلیل قابلیت بالای اشتعال بنزین، رعایت نکات ایمنی در استفاده از موتور های برق بنزینی اهمیت بسیاری دارد.

هر چند موتور های برقی بنزینی مصرف سوخت بالاتری در مقایسه با انواع دیگر موتور های برقی دارند، اما هزینه نگه داری و تعمیرات این دسته از موتور ها به مراتب کمتر است.

ساختار و اجزای تشکیل دهنده موتور برق بنزینی

به طور کلی موتور برق بنزینی بسته به اندازه و کاربردی که برای آن منظور طراحی شده اند، در اندازه های کوچک دارای یک یا دو و در اندازه های بزرگ و کاربرد های صنعتی تا20 سیلندر می باشند، که ساختار و عملکرد آنها فارغ از اندازه و کاربرد، مانند سایر موتور های احتراق داخلی است. برای درک واضح تر از ساختمان و عملکرد موتور های برق بنزینی شکل شماتیک اجزای تشکیل دهنده دو سایز کوچک و بزرگ این موتور ها در تصاویر زیر نمایش داده شده و در ادامه به معرفی و توضیح اجزا و عملکرد آنها پرداخته می شود.



سیستم سوخت رسانی موتور برق بنزینی

سیستم سوخت رسانی در موتور برق بنزینی ، بسته به نوع سوخت متفاوت است. این بخش می تواند بر روی خود دستگاه موتور برق بوده یا به عنوان بخشی مجزا قرار گیرد. در موتور های برقی بنزینی، سیستم سوخت بر اساس بنزین طراحی شده است. سیستم سوخت رسانی متشکل از یک مخزن سوخت و یک مجرای اتصال باک به موتور می باشد که در موتور های دیزلی این اتصال به صورت مستقیم است. اندازه مخزن سوخت یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده زمان عملکرد دستگاه است.



موتور برق بنزینی

این بخش، وظیفه تامین انرژی مکانیکی موتور برق را بر عهده دارد. موتورها قدرت های متفاوتی دارند که بر حسب توان موتور برق و همچنین توان خروجی مورد نیاز، انتخاب می شوند. در طراحی موتور های صنعتی معمولا از ترکیب تعداد بالاتر سیلندر و همچنین حجم موتور بیشتر برای تولید توان بالاتر استفاده می شود.

دستگاه تولید برق (آلترناتور) در موتور برق بنزینی

وظیفه این قسمت از موتور برق بنزینی ، تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است. قسمت آلترناتور از اجزای کوچکتری تشکیل شده که مهمترین آنها روتور می باشد. روتور یک شفت دوار بوده که به وسیله انرژی مکانیکی تامین شده توسط موتور به حرکت در می آید و توسط یک میدان مغناطیسی ناشی از آهنرباهای دائمی که دور آن ثابت شده اند، احاطه شده است.

تنظیم کننده ی ولتاژ در موتور برق بنزینی

وظیفه این قطعه تنظیم و تثبیت ولتاژ خروجی برق از موتور برق و همچنین تبدیل جریان AC به DC و بر عکس می باشد.

پنل کنترل در موتور برق بنزینی

تنظیم و راه اندازی دستگاه از این قسمت انجام می‌شود.

سیستم روانکاری در موتور برق بنزینی

موتور و قطعات مکانیکی بعد از مدتی کارکرد دچار سایش می شوند که برای جلوگیری از این سایش از روانکار ها و روغن های مخصوص استفاده می شود. رعایت نکات ایمنی در روانکاری موتور برق بنزینی اهمیت بالایی دارد.

سیستم خنک کاری در موتور برق بنزینی

قطعات و اجزای موتور برق بنزینی در حین کار دچار افزایش دما می شوند، لذا سیستمی جهت خنک کردن این قطعات نیاز است. سیستم خنک کاری وظیفه خنک کردن اجزای تشکیل دهنده موتور برق را بر عهده دارد. اغلب موتور های برق بنزینی توسط هوا خنک می شوند.



خروجی موتور برق بنزینی

از این قسمت، برق تولید شده توسط دستگاه به وسایل تغذیه کننده رسانده می‌شود. بیشتر موتورهای برق دارای خروجی های AC و DC با تعداد مختلف هستند.

نکات مهم در استفاده از موتور برقی بنزینی

موتور برق بنزینی بایستی در بار نامی که به عنوان یکی از مهم ترین مشخصات فنی دستگاه به اطلاع کاربر می رسد، مورد استفاده قرار گیرند. موتور های برقی بنزینی نیز مشابه هر دستگاه برقی دیگری در صورت استفاده در حداکثر توان، طی زمان های طولانی دچار آسیب شده، بهره وری و طول عمر دستگاه کاهش می یابد. موتورهای برق بنزینی مشابه سایر انواع موتور ها باید بازدید دوره ای داشته و در نگه داری و تعمیرات آنان دقت شود چرا که نگه داری صحیح باعث بهبود عملکرد این مولد های الکتریکی می شود.

در استقرار تمامی موتور های برقی من جمله موتور های برقی بنزینی، کاربر بایستی به تهویه صحیح گرمای حاصل از کار موتور توجه نماید. عدم تهویه مناسب در کاهش کارایی و طول عمر این موتورها بسیار تاثیر گذار است.



در انتخاب موتور برق بنزینی باید به گشتاور مکانیکی مورد نیاز دقت نموده و اصطکاک سیستم های مکانیکی متصل به موتور را به حداقل رساند تا طول عمر موتور برق بنزینی و بهره وری آن کاهش نیابد. اندازه گیری توان راکتیو موتور برق بنزینی نیز اهمیت زیادی دارد. در صورت بالا بودن توان راکتیو بهتر است تا از نصب خازن در کنار موتور برای بهبود عملکرد آن استفاده نمود.

منبع1

منبع2